Zostań "Milionerem" - powtarzanie wiadomości
Inspirując się telewizyjnym programem, przeprowadziłam powtórkę, która nie była sprawdzianem
Ważne było dla mnie to, aby każdy z klasy mógł wziąć udział w powtórce oraz aby jednocześnie była zabawą, a nie pisaniem sprawdzianu.
Od razu wyjaśniam, że nazwa gry - Zostań "Milionerem" - to chwyt wzorowany na sztuczkach marketingowych, ponieważ nagrodą jest dyplom nadający zwycięzcy tytuł "Milionera".
Cel gry
Zdobyć jak największą ilość punktów.
Sposób zdobywania punktów
Prawidłowa odpowiedź na pytanie lub wykonanie zadania wg podanych kryteriów = 1 punkt, a z pomocą "Przyjaciela" = 0,5 punktu. Na samym początku należy przedstawić uczniom sposób zdobywania punktów, po czym nastąpi wybór "Przyjaciela".
Wybór "Przyjaciela"
Przyjaciel zostaje zaproponowany i wytypowany większością głosów przez uczniów. Warunek: powinni wskazać osobę, która wg nich wykazuje się największą aktywnością na lekcjach (oczywiście aktywnością związaną z danym przedmiotem). Nauczyciel może mieć już kogoś na myśli, ale warto oddać wybór w ręce uczniów - w końcu to oni będą "dzwonić" (u mnie wyglądało to zabawnie, bo uczniowie rzeczywiście wykonywali gest kojarzący się z dzwonieniem i imitowali różne dzwonki, ale wystarczy, gdy zawołają "Przyjaciela" przed upłynięciem czasu na odpowiedź, czyli np. 10 sekund, które - szczerze mówiąc - odliczałam bez zegarka czy jakiegoś innego sprzętu). Ważne: nie ma limitu wykonanych "telefonów do Przyjaciela".
Przyjaciel dostał też dodatkowe zadanie - rozdawać kolorowe karteczki za prawidłowe odpowiedzi. 1 karteczka to 1 punkt. Pół karteczki za 0,5 punktu.
Każdy bierze udział
Proponuję dwa rozwiązania do wyboru, aby każdy mógł wziąć udział:
1. Losowanie np. za pomocą aplikacji Spin The Wheel App, gdzie uprzednio wprowadza się imiona wszystkich uczniów (może się przydać i na innych lekcjach) i za pomocą koła losuje się odpowiadającego. To wprowadza nutę niepewności. Można w aplikacji zaznaczyć, aby ktoś, kto był już losowany, zniknął z koła (konfigurację imion można zapisać i potem uruchomić od nowa wszystkich).
2. Ustalenie kolejności odpowiadania na pytania (po kolei w kole, wg ławek itd.).
Pytania i zadania
Nie przygotowałam listy pytań, bo zabawę można zastosować do różnych przedmiotów i klas, więc każdy dostosuje je do potrzeb. Dobrze, jeśli przebieg będzie dosyć sprawny, jak np. w telewizyjnym teleturnieju "Jeden z dziesięciu". Mam też kilka sposobów na wymyślanie pytań i zadań na bieżąco:
- wymień... (np. trzech pisarzy, poetów, elementy zaproszenia),
- napisz bezbłędnie zdanie... (i tu np. jakiś łamacz językowy lub wypowiedzenie wielokrotnie złożone),
- podaj (np. definicję powieści fantasy - własnymi słowami)
- przeczytaj bez żadnej pomyłki (np. fragment wiersza, powieści - może być powoli z pauzami, ale bez zająknięcia)
Może pomóc podręcznik, podstawa programowa czy zeszyt ucznia, a najbardziej - sprawdziany przygotowane do danego tematu.
Czy będzie dogrywka?
Czas trwania należy dostosować tak, aby przed końcem lekcji każdy zdążył podliczyć punkty (karteczki), po czym być może będzie potrzebna dogrywka. Jeśli dwie (lub więcej) osób mają tę samą największą ilość punktów, zbieramy ich przy jednym stole i wyjaśniamy zasady dogrywki: po przeczytaniu pytania możliwość odpowiedzi ma osoba, która pierwsza klaśnie dłonią w stolik (tak jak w "Familiadzie", gdy jest pojedynek 1 na 1 na początku rundy, albo jak w "Jeden z dziesięciu", gdy jest finał między trzema zawodnikami). Kto nie odpowie odpada i jest szansa dla następnej osoby.
Zakończenie
Po dogrywce poznajemy zwycięzcę i następuje rozdanie dyplomów - dla "Milionera" oraz dla "Przyjaciela" (aby ta osoba czuła, że odegrała ważną rolę mimo, że nie mogła wziąć udziału w konkurencji).
Tutaj można pobrać gotowe projekty dyplomów.
Zaznaczam, że zasady i punktację można zmieniać wg uznania, a ja mam nadzieję, że udało mi się zainspirować do zrobienia luźnej powtórki materiału.
Monika - kaligrafuję i tworzę teksty
Komentarze
Prześlij komentarz